tirsdag 1. januar 2013

Motivasjon?

Nok et velkjent ord for mange som vil ned i vekt og få et sunnere liv.

Det er jo egentlig såre enkelt. Å få et bedre liv med mer energi og overskudd burde være motivasjon nok for alle. Og det er jo det til syvende og sist.

Hvorfor er det da så himla vanskelig? Det finnes sikkert femtenhundredeogsytti psykologer og andre selvutnevnte eksperter som kan svare på det.

For meg så handler det om å komme inn i en god og overkommelig steam. Ikke kjøre på som en gærning med sulting fra begynnelsen av. Da sprekker jeg så fort at når jeg begynner å spise igjen så er kroppen i sparebluss og holder på alt jeg hiver i meg som om det var hungersnød i landet. I kroppen min var det jo faktisk det.

Nei. Jeg må fungere. Jeg jobber full stilling, har to barn under 4 år, et stort hus som må holdes vedlike og en mann. Da kan jeg ikke gå for halv maskin.

Det at jeg har to små barn gjør det egentlig ganske enkelt å være aktiv i helgene. Vi må ut å leke. Så sånn sett er helgene aktive nok fra før av. Men matinntaket må gjøres noe med.

Ukedagene er ganske slitsomme i seg selv og jeg tror mye av energitapet er på grunn av dårlig kosthold og ingen trening. Jeg tror, og håper, at hverdagen blir lettere å hanskes med hvis sunn mat og aktivitet blir en rutine.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar